Jak stosować dietę ketogeniczną?

Wielu osobom stosowanie diety ketogenicznej kojarzy się wyłącznie z jedzeniem produktów zawierających tłuszcze zwierzęce. Tymczasem prawidłowe postępowanie jest o wiele bardziej skomplikowane. Na czym w praktyce polega odpowiednie odżywianie się przy korzystaniu z dobrodziejstw tej diety? Główne wskazanie polega na zmniejszeniu spożywania węglowodanów, które zostają zastąpione tłuszczami – nie tylko zwierzęcymi, ale także roślinnymi. Jadłospis w diecie ketogenicznej powinien zostać tak ułożony, by 80-90% energii było pobierane z tłuszczów, a reszta pochodziła z białek i węglowodanów. Ten sposób odżywiania różni się zatem od zwykłej diety, w której węglowodany stanowią 50%, tłuszcze – 35%, a białka – 15%. W dostępnych przepisach można znaleźć wiele tłuszczy roślinnych pochodzących z produktów tj. oliwa z oliwek,  nasiona, pestki czy awokado. W codziennej diecie powinno znaleźć się natomiast nie więcej, niż 30 gramów węglowodanów, co w praktyce przekłada się na np. jednego banana lub 50 gramów ryżu.

Co warto jeść, stosując dietę ketogeniczną?

W diecie ketogenicznej warto jeść produkty zawierające różnego rodzaju tłuszcze – nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone. Tłuszcze nasycone znajdują się w: golonce, boczku, stekach wołowych, udkach z kurczaka, smalcu i oleju kokosowym. Z kolei ryby, olej lniany, siemię lniane, nasiona chia, jaja, sezam i awokado zawierają tłuszcze wielonienasycone. Tłuszcze jednonienasycone można natomiast znaleźć w oliwie z oliwek, oliwkach i orzechach. Powyższe produkty powinno się spożywać, zwracając uwagę na ich równomierne zawartości w przygotowywanych potrawach..

Czego unikać w diecie ketogenicznej?

W diecie ketogenicznej szczególnie istotne jest unikanie jedzenia produktów zawierających węglowodany. Należą do nich: makarony, ryże, pieczywo, kasze, słodycze i owoce. Nie powinno się także spożywać różnego rodzaju płatków: kukurydzianych, owsianych, żytnich i jaglanych. Dobrym nawykiem będzie również powstrzymywanie się od spożywania wysoko przetworzonych produktów mięsnych, smażonych kiełbas czy tzw. Fastfoodów. Więcej porad można znaleźć na stronie https://dietetyk.edu.pl.

Dieta ketogeniczna dobrym sposobem na odchudzanie

Dobrze stosowana dieta ketogeniczna to sprawdzony sposób na skuteczne odchudzanie. Organizm pobiera energię ze spożywanych oraz magazynowanych białek i tłuszczy, a nie z węglowodanów. Przekłada się to na utratę wagi, jednocześnie powodując, że łatwiej jest zrezygnować z dużych porcji lub podjadania w ciągu dnia.